REDAKCYJNYM OKIEM GAZETY GDOWIANIN: OD KARTEK DO ROZBUDOWANYCH NARZĘDZI REKLAMOWYCH

Wielu spośród Was pamięta pewnie czasy, w których dostęp do produktów był ograniczony z uwagi na… ich brak. Pomimo posiadania pieniędzy nie można było zakupić poszczególnych rzeczy, a część z nich dostępna była jedynie na kartki. Te czasy odeszły już do lamusa i sytuacja uległa znaczącej zmianie. Przeobrażenia są tak ogromne, że z powodu przesilenia rynku produktami, firmy muszą walczyć o klienta za pośrednictwem działu promocji. Jak dzisiaj można dotrzeć do klienta i co robić, abyśmy go nie stracili?

Tradycyjne metody takie jak umieszczanie ogłoszeń w prasie, na tablicach informacyjnych czy też rozdawanie ulotek na skrzyżowaniach powoli tracą na jakości i opłacalności. W ostatnich latach możemy zaobserwować znaczne wzmożenie działań w internecie, który stał się nowym i jakże atrakcyjnym miejscem promocyjnym, oferującym szeroki wachlarz usług.

Pierwszym narzędziem, które pragnę przedstawić jest platforma Google Adwords. Za jej pomocą możemy w prosty sposób utworzyć reklamę w internecie o określonym budżecie. Na podstawie własnej wiedzy i informacji o oferowanym produkcie, jesteśmy w stanie idealnie dobrać odbiorców naszej reklamy np. na podstawie fraz wpisywanych w wyszukiwarkę internetową lub też po określeniu konkretnych stron internetowych, na których ma pojawiać się nasza reklama. Po odpowiedniej konfiguracji reklamy kierujemy ją do osób, które prawdopodobnie będą zainteresowane wskazaną tematyką (targetowanie) przez co uzyskujemy maksymalne wyniki w sprzedaży względem budżetu reklamowego.

Drugim i jakże popularnym narzędziem, które staje się wykorzystywane „na potęgę” jest serwis społecznościowy Facebook. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że podczas korzystania z serwisu jako przeciętny „Kowalski”, bardzo często jesteśmy atakowani licznymi reklamami w ilości około 20 sztuk na stronę! Programiści mieli do wykonania bardzo dużo pracy, ponieważ zamieścili reklamy w serwisie w mało inwazyjny, lecz niezwykle skuteczny sposób. Przykładem reklamy może być boks, w którym pokazuje się informacja o naszym znajomym, który polubił Fanpage danej firmy (boks sponsorowany).

Firmy pragnące uzyskać dobre wyniki w sprzedaży wkraczając do działań na Facebooku, powinny przemyśleć swoją taktykę. Oczywiście możemy po prostu założyć Fanpage firmy – pisać posty, dodawać zdjęcia, komentować wpisy, jednak bez przemyślanych działań i inwestycji, osiągnięcie sukcesu będzie niezwykle trudne. Było to możliwe jakiś czas temu, jednakże zmiana algorytmu serwisu poprzez np. sortowanie wpisów na tablicy użytkownika od najciekawszych a nie od najnowszych wpisów, znacznie ograniczyły darmowe możliwości (przeciętny użytkownik nie widzi wszystkich postów publikowanych przez lubiane Fanpage, bowiem widzi tylko „najpopularniejsze”). Nie oznacza to jednak, że powinniśmy bać się wkraczania firmy w tą sferę – wręcz przeciwnie. Należy zabezpieczyć określony budżet na reklamę i przemyśleć sposób działania. Utworzenie reklamy na Facebooku jest bardzo proste i funkcjonalnością bardzo przypomina Google Adwords. Możemy targetować reklamę względem naszych odbiorców według kryteriów takich jak wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy też zainteresowania. W zależności od ilości kryteriów, koszty reklamy będą różne i mogą wynosić od około 0,30  do 1 zł za pozyskane „Lubię to”. Pozyskanie odbiorcy dla naszego Fanpage jest niezwykle istotne. Daje nam możliwość informowania go o nowych produktach, trwających promocjach czy też innych wydarzeniach związanych z naszą firmą. Nawiązanie interakcji z odbiorcą, powinno być naszym priorytetem. Dlaczego? Ponieważ jeżeli nasz fan komentuje nasze wpisy, czy też klika „Lubię to”, wtedy automatycznie jego znajomi są o takim fakcie informowani. Mamy zatem duże szansę, na bezpłatne zdobycie nowych fanów.

Oprócz reklam na Facebooku i prowadzeniu Fanpage, istotnym elementem są także aplikacje. Organizacja quizów, konkursów z nagrodami lub innych zachęcających do udziału wydarzeń, jest w stanie wygenerować niesamowicie duży potencjał. O tym, że jest to bardzo istotne możemy przekonać się na przykładzie dużych Fanpage np. Play. Zainwestowali oni kapitał w kampanię na Facebooku i posiadają już ponad 2 miliony fanów. Oznacza to, że mogą w każdym dniu dotrzeć kilkukrotnie do tej liczby fanów z ofertami promocji, abonamentów, lub innymi informacjami – praktycznie za darmo.

Podsumowując niniejszy artykuł, pragnę Państwa zachęcić do wykorzystywania narzędzi dostępnych w internecie do promocji własnych działań. Przemyślane kampanie reklamowe, targetowanie reklam, organizacja konkursów lub quizów, zachęcenie odbiorców do interakcji to działania przynoszące bardzo dobre rezultaty. Możemy spróbować własnych sił po przeczytaniu kilku poradników dostępnych w internecie. W przypadku gdybyśmy nie mieli czasu na wdrożenie reklamy internetowej, zaprojektowania kampanii lub nasza wiedza byłaby w tym temacie niewielka, warto przemyśleć zlecenie tego zadania osobie, dla której nie będzie to stanowić dużego wyzwania.

 

 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*