AWARYJNA SIEĆ WODOCIĄGOWA
Awarie sieci wodociągowych to w Polsce codzienność – rocznie jest ich nawet 100 tys. Według NIK ich przyczyną jest m.in. przestarzała infrastruktura, której pełne odnowienie może potrwać 100 lat. W samej tylko gminie Gdów w 2016 roku było 105 awarii na sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Nie jest tajemnicą również, że część sieci wodociągowej w gminie Gdów wykonana jest z rur cementowo-azbestowych.
Według NIK wina za częste awarie wodociągów rozkłada się zarówno na władze gmin (których zadaniem własnym jest zaopatrzenie w wodę), jak i na przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne (są nimi najczęściej samorządowe zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego z udziałem gminy, rzadziej zakontraktowany przez gminę przedsiębiorca zewnętrzny). Poziom świadczonych usług wodociągowych często nie usprawiedliwia wysokiej ceny za 1 m3 dostarczanej wody. Jak wiecie z naszych wcześniejszych artykułów w gminie Gdów ceny dostarczanej wody do najniższych nie należą.
Tymczasem w wielu miastach Polski ponad 50% długości sieci wodociągowej stanowią przewody działające dłużej niż 50 lat, a 45% – przewody w wieku 25-50 lat. W strukturze materiałowej sieci ciągle 35% stanowią stare rurociągi z żeliwa szarego, 10% ze stali, a 4% z azbestocementu. Negatywny wpływ na jakość wody wodociągowej oraz koszty jej produkcji ma niska czystość wody z ujęć, co wymusza złożone procesy uzdatniania.
Czy wiedzieliście, że straty wody na sieci wodociągowej w gminie Gdów w 2016 roku wyniosły aż… 223 094 m3 czyli 27,09% (!)?
W roku 2016 wyprodukowano w gminie Gdów 823 440,00 m3 wody natomiast zafakturowano 600 346,00 m3 wody. Sprzedaż wody za rok 2016 wg sprawozdania ZGK Sp. z o.o. to 72,91%.
Co na to Najwyższa Izba Kontroli?
podjęcie inicjatywy legislacyjnej mającej na celu wprowadzenie w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zmiany polegającej na nałożeniu na organy gminy obowiązku sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów przeznaczonych na realizację zadań gmin, pod inwestycje celu publicznego dla obszarów przestrzeni publicznej, w szczególności infrastruktury wodociągowej;
dostosowanie struktury organizacyjnej urzędu miasta do realizacji celów i zadań związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę;
Źródo: NIK
Zostaw komentarz