FUNDUSZ AUTOBUSOWY. DUŻE PIENIĄDZE DLA DWÓCH GMIN Z POWIATU WIELICKIEGO

Fundusz Autobusowy. Największe dofinansowanie otrzymają: województwo małopolskie (blisko 9,5 mln zł), miasto i gmina Wieliczka (ponad 1,6 mln zł) oraz powiat tatrzański (blisko 1,6 mln zł). Spore środki otrzyma także gmina Niepołomice. Na rok 2021 dla Małopolski została zaplanowana kwota 41,5 mln zł.

 

Przede wszystkim naszym podstawowym życzeniem (…) jest to, żeby gmina spotkała się z gminą, powiat z powiatem. Bo bardzo często jest tak, że pracownicy dojeżdżają do sąsiednich gmin, czasami przez kilka gmin. Według najnowszych danych GUS ponad 3 mln pracowników dojeżdża do pracy w innej gminie niż gmina ich miejsca zamieszkania. To często są odległości powyżej 50 km. Średnia to powyżej 40 km, a czasami 70, 80 km. A więc ogromny wysiłek, zmniejszenie możliwości pozyskania pracy gdzieś w bliższym miejscu i duża strata czasu na dojazd do miejsca pracy. To są takie zjawiska z życia codziennego, którym chcemy zapobiegać. Chcemy ludziom ułatwiać życie – mówił premier Mateusz Morawiecki, prezentując w 2019 roku Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych.

 Dziś możemy przedstawić wyniki już kolejnego naboru. Niezbicie dowodzą one, że Fundusz ten cieszy się coraz większą popularnością wśród małopolskich samorządowców. Ale co najistotniejsze – przynosi konkretne korzyści Mieszkańcom. Wojewoda małopolski Łukasz Kmita podpisał właśnie umowy potwierdzające przyznanie dofinansowania na rok 2021.

 Opiewają one na kwotę 24,2 mln złotych, która umożliwi utrzymanie i uruchomienie 165 linii komunikacyjnych. Z naboru, który zakończył się 24 listopada, skorzystało 43 organizatorów przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Największe dofinansowanie otrzymają: województwo małopolskie (blisko 9,5 mln zł), miasto i gmina Wieliczka (ponad 1,6 mln zł) oraz powiat tatrzański (blisko 1,6 mln zł). Na rok 2021 dla Małopolski została zaplanowana kwota 41,5 mln zł. Gmina Niepołomice otrzyma ponad 365 tys. zł.

- Niezwykle cieszy fakt, że przywracanych linii komunikacyjnych będzie coraz więcej. Ta sieć połączeń lokalnych, które powstają dzięki Funduszowi autobusowemu, znacząco się poszerza, komunikacja publiczna staje się dla Mieszkańców dostępna. Z kolei Fundusz Dróg Samorządowych zaowocował już setkami oddanych do użytku odcinków dróg gminnych i powiatowych. Obydwa te programy to element kompleksowej koncepcji rządu premiera Mateusza Morawieckiego, której założeniem jest m.in. konsekwentne poprawianie standardów codziennego życia Mieszkańców i eliminowanie białych plam komunikacyjnych – mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

 W 2020 roku dwukrotnie zwiększyła się liczba beneficjentów Funduszu autobusowego w stosunku do roku 2019. W pierwszym roku funkcjonowania programu udzielono dopłat 17 jednostkom samorządu terytorialnego województwa małopolskiego, a w 2020 roku umowy o dopłatę zostały zawarte z 34 jednostkami. Tendencja ta utrzymuje się nadal w 2021 roku, w którym już w ramach pierwszego naboru dofinansowanie otrzyma 43 organizatorów.

Wzrost ten widoczny jest także w liczbie linii komunikacyjnych objętych wsparciem oraz w pracy eksploatacyjnej wykonywanej na tych liniach.

W 2019 roku wsparcie z Funduszu umożliwiło przywrócenie lub utworzenie 40 linii autobusowych, w 2020 roku już 105 linii, a na 2021 r. zaplanowano 165 linii współfinansowanych przez państwo. Podobnie w okresie wrzesień – grudzień 2019 r. łączna liczba wozokilometrów pracy eksploatacyjnej wyniosła 289 781,70, w trzech kwartałach 2020 roku już 1 326 035 wozokilometrów, a na 2021 r. zaplanowano przejechanie 8 821 132,75 kilometrów.

Efekty te możliwe były dzięki przekazanemu przez Wojewodę Małopolskiego dofinansowaniu zadań własnych samorządu w 2019 r. w wysokości 271 483,89 zł, w 2020 roku 4 814 235,38 zł (łącznie z realizowanymi już wnioskami na IV kwartał) i zagwarantowaniu dalszego wsparcia w 2021 r. w wysokości 24 222 715,11 zł.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*