KOLEJNE OBLIGACJE W GMINIE GDÓW… A PRZECIEŻ BUDŻET MIAŁ BYĆ DOBRY

18 grudnia 2018 roku w odniesieniu do tegorocznego budżetu Gminy Gdów zacytowano jej wójta Zbigniewa Wojasa, który powiedział: „Przyszłoroczny budżet gminy jest bardzo dobry […]”.  Tymczasem już przed połową 2019 roku Gmina Gdów uchwala emisję 2560 obligacji na łączną kwotę 2 milionów 560 tysięcy złotych. Środki uzyskane z emisji tych obligacji zostaną przeznaczone na finansowanie planowanego deficytu budżetowego związanego z wydatkami gminy oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. W tym miejscu warto przypomnieć, że również w roku 2018 w Gminie Gdów podjęto decyzję o wyemitowaniu 2 tysięcy obligacji na łączną kwotę 2 milionów złotych a środki uzyskane z ich emisji miały zostać przeznaczone na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.

Zaciągane pożyczki i kredyty pozwalają funkcjonować jednostce samorządu terytorialnego. Jednak tu powstaje pytanie, czy cel może uświęcać środki? Przyglądając się bliżej zobowiązaniom finansowym naszej Gminy, można początkowo odnieść wrażenie, że „Dobry Gospodarz” racjonalnie zarządza finansami publicznymi, a działania podejmowane w tym zakresie to przemyślana strategia. I rzeczywiście to przemyślana strategia zysku, tylko dla kogo?

Na początku należy wyjaśnić pewną kwestię, otóż zasadnicza różnica między kredytem a pożyczką polega na tym, iż kredyt może być zaciągnięty wyłącznie w banku, natomiast pożyczkę może udzielić praktycznie każdy, zarówno osoba fizyczna, jak i instytucja.

Aby spłacić między innymi wcześniej zaciągnięte zobowiązania Gmina Gdów wyemituje niebawem 2560 obligacji o wartości nominalnej 1000 zł każda na łączną kwotę 2 milionów 560 tysięcy złotych. Będą to obligacje na okaziciela, nie będące w formie dokumentu i nie będą zabezpieczone.

Obligacje wyemitowane mają być w 4 seriach:

A19 na kwotę 50.000 PLN,

B19 na kwotę 100.000 PLN,

C19 na kwotę 1 110.000 PLN,

D19 na kwotę 1 300.000 PLN,

Cena emisyjna obligacji będzie równa wartości nominalnej. Wydatki związane z przeprowadzeniem emisji zostaną pokryte z dochodów własnych Gminy Gdów.

A jak Państwo myślicie, po jakim upływie czasu nastąpi wykup tych obligacji?

A19 w 2020 r.

 B19 w 2022 r.

 C19 w 2024 r.

D19 w 2025 r.

Emisja obligacji ma na celu między innymi spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Na „pierwszy rzut oka” wydawać by się mogło, że emisja obligacji municypalnych jest przemyślaną strategią, gdyż zobowiązanie to lub inaczej specyficzny rodzaj pożyczki jest niżej oprocentowane niż kredyt bankowy.

Jak już zdążyliśmy się przyzwyczaić, również w tym przypadku po raz kolejny zastosowano przemyślaną strategię. Największa część wykupu obligacji (o największej wartości) przypada na kolejną kadencję samorządową (blisko półtora miliona złotych). Prawda, że sprytne?

Jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na:

– pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

– finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego,

– spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,

– wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

W procesie przygotowania i przeprowadzenia emisji obligacji komunalnych podstawową rolę odgrywa uchwała organu stanowiącego JST, czyli Rady Gminy Gdów (w omawianym roku 2019 jest to uchwała nr IX/70/2019) o wyrażeniu woli emisji obligacji komunalnych oraz ustaleniu zasad ich zbywania, nabywania i wykupu, stanowiąca propozycję nabycia obligacji. Uchwała ta nie powoduje jednak z chwilą jej podjęcia skutków prawnych o charakterze zobowiązaniowym, jest jedynie formalnym upoważnieniem dla organu wykonawczego JST, czyli wójta Gminy Gdów do zaciągnięcia długu na warunkach określonych w uchwale.

Pamiętajmy, że zaciąganie zobowiązań z tytułu uprzedniej emisji obligacji komunalnych lub kredytów i pożyczek to nic innego jak tylko wydatki publiczne, związane z obsługą długu, które, jak wiadomo, powinny być dokonywane:

– w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

– uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,

– optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów,

– w sposób umożliwiający terminową realizację zadań.

Nie ulega wątpliwości, że jednostki samorządu terytorialnego sięgają coraz częściej do omawianego źródła przychodu nie tyle w celu finansowania inwestycji, ile w związku ze złą, a często nawet bardzo złą sytuacją ekonomiczną.

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*