NOWE WIEŚCI W SPRAWIE BUDOWY LINII KOLEJOWEJ PRZEZ GMINĘ GDÓW

Już ponad 120 lat temu, Austriacy planowali poprowadzić przez obszar dzisiejszej gminy Gdów szybką linię kolejową, łączącą Kraków z Zakopanem, a także z Krynicą i Węgrami. Miała ona spiąć równoległe do siebie magistrale: wybudowaną w latach 1858-61 Kolej Galicyjską (Kraków-Tarnów-Lwów) z biegnącą w górach od roku 1884 Koleją Transwersalną (Chabówka-Limanowa-Nowy Sącz). Jak wiecie z naszych wcześniejszych artykułów budowa nowej linii kolejowej przez gminę Gdów jest coraz bardziej realna. A jakie są najnowsze wieści w sprawie tego olbrzymiego przedsięwzięcia kolejowego?

„Najpierw urzędnicza machina, nie mogła ruszyć, teraz w końcu się rozkręca. Przygotowania do budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko posuwają się do przodu. Na początku roku kolej uzyskała prawomocne decyzje środowiskowe dla inwestycji, teraz są kolejne wiadomości.

Przypomnijmy, że zapisana w Krajowym Programie Kolejowym inwestycja została podzielona na trzy etapy. Pierwszy, o wartości  blisko 312 mln złotych, obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej oraz wykup gruntów pod inwestycję. Finansowanie tego etapu, który ma się zakończyć w drugim kwartale 2021 roku, jest już zapewnione ze środków krajowych.

Na jakim etapie jest przygotowane dokumentacji? – pytamy Dorotę Szalachę, rzeczniczkę regionalnego oddziału Polskich Linii Kolejowych.

– Obecnie trwają prace nad koncepcją projektu dla poszczególnych odcinków inwestycji. Pięć spośród jedenastu  odcinków już jest zatwierdzonych, a  teraz są weryfikowane przez samorządy.  Kolejne będą przekazywane sukcesywnie, do października tego roku – wyjaśnia Szalacha.

Jak dodaje Szalacha, kolej przymierza się już do wykupu gruntów, co zgodnie z harmonogramem, ma się rozpocząć w drugiej połowie 2020 roku.

– Terminy dla poszczególnych lokalizacji będą uzależnione od postępu prac projektowych i projektu budowlanego oraz uzyskania decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej.

Etap drugi obejmuje prace modernizacyjne linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Ich wartość to ponad 3 mld zł. Środki na tę inwestycję są częściowo zapewnione z funduszy unijnych. To kwota 685,5 mln zł, która stanowi 22 proc. potrzebnych na ten cel środków. Trzeci etap, co ma to kosztować blisko 3,8 mld złotych, to budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna.  Na realizację tej części inwestycji jak na razie środki nie zostały zapewnione.

Inwestycja zakłada między innymi budowę estakady oraz dwóch  tuneli między Chabówką i Nowym Sączem. Na tym odcinku o długości 75 kilometrów pociągi jechałyby z prędkością 120 km na godzinę.  Linia łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną – jej długość to  58 km – zakłada prędkość 160 km na godzinę.

Szacuje się, że całkowity koszt budowy to ponad 7 miliardów złotych.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło, tekst: sądeczanin.pl

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*