OBLIGACJE W GMINIE GDÓW – JAK DŁUGO BĘDĄ SPŁACANE?

Jakie pożyczki i kredyty zaciąga gmina Gdów? Jaka jest wielkość zaciągniętych zobowiązań? Do kiedy będą one spłacane?

Zaciągane pożyczki i kredyty pozwalają funkcjonować jednostce samorządu terytorialnego. Jednak tu powstaje pytanie, czy cel może uświęcać środki? Przyglądając się bliżej zobowiązaniom finansowym naszej Gminy, można początkowo odnieść wrażenie, że „Dobry Gospodarz” racjonalnie zarządza finansami publicznymi, a działania podejmowane w tym zakresie to przemyślana strategia. I rzeczywiście to przemyślana strategia zysku, tylko dla kogo? W serii artykułów poświęconych pożyczkom i kredytom zaciąganym przez Gminę Gdów postaramy się wytłumaczyć jakie decyzje i mechanizmy były wykorzystane w celu wsparcia finansowego budżetu gminnego.

Na początku należy wyjaśnić pewną kwestię, otóż zasadnicza różnica między kredytem a pożyczką polega na tym, iż kredyt może być zaciągnięty wyłącznie w banku, natomiast pożyczkę może udzielić praktycznie każdy, zarówno osoba fizyczna, jak i instytucja.

Postanowiliśmy zasygnalizować problematykę na przykładzie konkretnej sytuacji, która w naszej gminie miała miejsce w 2012 i 2013 roku. Miesiąc czerwiec pod tym względem w Gminie Gdów był bardzo ciekawym okresem, gdyż 21 czerwca 2012 r. o godz. 13.15 zostały otwarte oferty, których głównym celem było wyłonienie „Agenta Emisji Obligacji Komunalnych Gminy Gdów”. Z tzw. „Pakietu informacyjnego” dokumentu zawierającego dane emisji obligacji Gminy Gdów można się było dowiedzieć, że zaplanowano emisję obligacji na następujących zasadach:

 

Obligacje w 2012r. wyemitowane w 8 seriach:

A12 na kwotę 300 000 PLN,

B12 na kwotę 600 000 PLN,

C12 na kwotę 500 000 PLN,

D12 na kwotę 600 000 PLN,

E12 na kwotę 400 000 PLN,

F12 na kwotę 500 000 PLN,

G12 na kwotę 500 000 PLN,

H12 na kwotę 600 000 PLN

 

W 2013 r. wyemitowane natomiast w 4 seriach:

A13 na kwotę 450 000 PLN,

B13 na kwotę 450 000 PLN,

C13 na kwotę 700 000 PLN,

D13 na kwotę 700 000 PLN.

 

A jak Państwo myślicie, po jakim upływie czasu nastąpi wykup tych obligacji?

A12 w 2017 r.,

 B12 w 2018 r.,

 C12 i D12 w 2019 r.,

 E12, F12, G12 w 2020 r.,

 H12, A13, B13 w 2021 r.,

 C13, D13 w 2022 r.

 

Emisja obligacji miała na celu pokrycie w 2012r. planowanego deficytu budżetowego związanego z wydatkami majątkowymi gminy oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań, a w 2013 – pokryciem zaciągniętych zobowiązań. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że emisja obligacji municypalnych jest przemyślaną strategią, gdyż zobowiązanie to lub inaczej specyficzny rodzaj pożyczki jest niżej oprocentowane niż kredyt bankowy.

Jak już się zdążyliśmy przyzwyczaić, nasz „Dobry Gospodarz” w tym przypadku po raz kolejny zastosował przemyślaną strategię. Największa część wykupu obligacji przypada na kadencję 2018 – 2022, musimy mu to przyznać – sprytne.

Między innymi w związku z faktem, że zaciągnięte zobowiązania jeszcze długo będą obciążały budżet gminy Gdów (jak widać z przytoczonych dat), przyjrzeliśmy się bliżej procesowi emisji obligacji w gminie Gdów, co znajdzie odzwierciedlenie w kolejnych naszych artykułach. Dzisiejszy jest tylko wstępem do kolejnych, które ukażą nam jakie decyzje i mechanizmy były i są wykorzystywane w celu wsparcia finansowego budżetu gminnego.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*