RZĄDOWY MEGAPORTAL

Wiele spraw możemy dzisiaj „załatwić” w wielickich urzędach nie wychodząc z domu, korzystając w zasadzie wyłącznie z internetu. Takie możliwości daje nam na przykład profil zaufany ePUAP. Ale czy słyszeliście o rządowym megaportalu?

W 2017 r. zostanie oddany do użytku portal, który zastąpi obecne strony WWW ministerstw.

Portal o roboczej nazwie gov.pl powstaje w Centralnym Ośrodku Informatyki. Oprócz informacji o działalności ministerstw znajdzie się na nim komplet usług e-administracji, m.in. elektroniczne zwolnienia lekarskie i formularze programu 500 plus.

Podczas konferencji programistycznej Codeeurope, która odbyła się w Warszawie zaprezentowano dane na temat 2,1 mln zapytań użytkowników na portalu obywatel.gov.pl z ostatnich 90 dni. W badaniach pominięto techniczne pytania o funkcjonowanie witryny, której zadaniem jest pomoc obywatelom w załatwianiu spraw urzędowych.

Internauci najczęściej szukali informacji o dokumentach, których nie obejmują e-usługi, co dowodzi braków cyfryzacji w tym zakresie. W prawie 60 proc. przypadków chodziło o dowód osobisty, w niecałych 20 proc. – paszport. Prawie 8 proc. zapytań dotyczyło Geoportalu i ksiąg wieczystych, 7,6 proc. – usług społecznych typu becikowe, niecałe 4 proc. – Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Jak wynika z przeprowadzonych badań, prawie 1,5 proc. odwiedzających obywatel.gov.pl próbuje dowiedzieć się więcej o Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Większość z tych pytań dotyczyło niedostępnej w nim usługi – możliwości anulowania mandatu na drodze elektronicznej.

Obecnie na gromadzącym zasoby informacyjne instytucji publicznych portalu danepubliczne.gov.pl znajdują się 552 bazy danych stworzone przez ponad 80 jednostek administracyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*