TYTUŁY DŁUŻNE GMINY GDÓW Z ODLEGŁYMI TERMINAMI SPŁATY

Temat zadłużania się samorządów ponad stan wciąż budzi sporo emocji. Nie chodzi tu bynajmniej o kredyty zaciągane przez samorządy, które spłacane są stosunkowo szybko, ale o zaciąganie długów z terminami spłaty znacznie wykraczającymi poza kadencję lokalnych władz. Dziś przyglądniemy się tytułom dłużnym gminy Gdów. Zobaczyć możecie je na końcu artykułu.

Zaciąganie długów, które wykraczają poza kadencję lokalnych władz może powodować dość spore kłopoty dla obejmujących w przyszłości władzę. Przezorność w zarządzaniu środkami budżetowymi gminy jest jak najbardziej wskazana jednak bez lokalnych inwestycji rozwój poszczególnych sołectw może być mocno opóźniony. Dylemat nie do rozwiązania. Z jednej strony ograniczone możliwości budżetowe, z drugiej stale rosnące potrzeby społeczne. Na wydatki samorządów ma również wpływ postępująca inflacja, wahające się ceny paliw a nawet wysokość minimalnego wynagrodzenia. Ceny usług np. budowlanych ciągle rosną, zresztą żeby żądać odpowiedniego standardu usług trzeba dobrze za nie zapłacić.

W Gdowie zobowiązania związane z wykupem na przykład obligacji sięgają daleko poza obecną kadencję. Ewentualny następca wójta Zbigniewa Wojasa nie będzie miał łatwo. Będzie musiał wybierać między lojalnym regulowaniem długów a potrzebami inwestycyjnymi jakie z pewnością piętrzyć się będą przed nowym wójtem. Przerzucanie spłaty kredytów w coraz to nowsze emisje obligacji jest w pewnym sensie sposobem na zarządzanie długiem jednostki samorządu terytorialnego ale trzeba pamiętać, że jest to też przerzucenie problemu na później. Czas pokaże czy jest to słuszne podejście. Tymczasem nie tak dawno przywołaliśmy fakt emisji kolejnych obligacji w gminie Gdów. I choć portal gminy Gdów oraz sponsorowane publikacje w czasopismach próbują „wmówić nam”, że z budżetem gminy Gdów jest nieźle, to fakt jest taki, że w 2018 roku gmina Gdów wyemitowała kolejne obligacje na kwotę dwóch milionów złotych a środki uzyskane z ich emisji przeznaczone zostaną na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Wykup ostatniej serii tych obligacji zaplanowano na… 2025 rok.

Problem opisany powyżej został już zauważony i z pewnością niebawem będzie stanowił temat dyskusji związanych z kondycją budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wiadomo również, że zabronienie poszczególnym samorządom zaciągania zobowiązań długoterminowych może skutkować obniżeniem możliwości inwestycyjnych oraz znacznym ograniczeniem absorpcji środków Unii Europejskiej. Środki unijne stanowią dziś swoistą kroplówkę dla samorządowych inwestycji. Jednocześnie utarł się pogląd, że bez pieniędzy unijnych dynamika samorządowych inwestycji mocno wyhamuje.

Należy zatem rozważyć tzw. ideę odpowiedzialnego zadłużania, które jak już wcześniej pisaliśmy, będzie powodować powstanie długu i jednocześnie generować dochody z inwestycji wpływające do budżetu gminy. Przecież niekoniecznie budowa sali gimnastycznej może być trafionym pomysłem, zwłaszcza gdy trzeba będzie ją utrzymywać  i remontować. Podobnie zresztą wygląda sytuacja w przypadku budowy szkół w dobie niżu demograficznego. Szczerze powiedziawszy, dobrze byłoby gdyby wójt gminy Gdów zapytał mieszkańców jakiego rodzaju inwestycji oczekują, gdyż niekoniecznie ich zdanie może pokrywać się z wizją samego wójta Zbigniewa Wojasa.

Dziś nikt nie myśli o problemie spłaty zadłużenia, które może wystąpić za kilka lat. Liczy się jedynie najbliższy okres.

Poniżej – jako przykład – 10. tytułów dłużnych gminy Gdów:

1. Krakowski Bank Spółdzielczy w Gdowie, umowa nr 007/09/317 z dnia 5.10.2009 r. – ostatnia wpłata w kwocie 172 tys. zł w 2019 roku;

2. Małopolski Bank Spółdzielczy o/Wieliczka, umowa nr 007/10/86 z dnia 25.06.2010 r. – ostatnia wpłata w kwocie 100 tys. zł w 2024 roku;

3. Małopolski Bank Spółdzielczy o/Wieliczka, umowa nr 007/10/151 z dnia 4.11.2010 r. – ostatnia wpłata w kwocie 100 tys. zł w 2021 roku;

4. Małopolski Bank Spółdzielczy o/Wieliczka, umowa nr 007/10/150 z dnia 4.11.2010 r. – ostatnia wpłata w kwocie 152 tys. zł w 2021 roku;

5. Małopolski Bank Spółdzielczy o/Wieliczka, umowa nr 007/11/85 z dnia 27.06.2011 r. (aneks) – ostatnia wpłata w kwocie 42, 197 tys. zł w 2023 roku;

6. BOŚ S.A., umowa nr S/32/05/2013/1115/F/OBR z dnia 6.06.2013 r. – ostatnia wpłata w kwocie 100 tys. zł w 2024 roku;

7. Małopolski Bank Spółdzielczy o/Wieliczka, umowa nr 007/14/69 z dnia 23.06.2014 r. – ostatnia wpłata w kwocie 58 tys. zł w 2024 roku;

8. PKO BP SA, umowa organizacji, prowadzenia i obsługi emisji obligacji z dnia 28.06.2012 r. – ostatnia wpłata w kwocie 1,4 miliona złotych w roku 2022;

9. PKO BP SA, umowa organizacji, prowadzenia i obsługi emisji obligacji z dnia 25.06.2015 r. – ostatnia wpłata w kwocie 300 tys. złotych w roku 2024;

10. PKO BP SA, umowa organizacji, prowadzenia i obsługi emisji obligacji z dnia 27.06.2016 r. – ostatnia wpłata w kwocie 900 tys. złotych w roku 2023.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*