Zwiedzanie z kustoszem wystawy „Pamięć morza” w Kopalni Soli w Wieliczce

Malarstwo materii, kolaże, asamblaże i inne ciekawe technicznie realizacje malarskie, zadziwiające fantazją i wyszukanymi barwami prezentuje poplenerowa wystawa Pamięć morza. Inspiracją dla prac stało się prehistoryczne morze, dzięki któremu powstała sól w Wieliczce. Wystawę można zobaczyć w Muzeum Żup Krakowskich w kopalni  soli  do 1.10.2019.

Jan Godłowski, dyrektor wielickiego Muzeum podkreśla, że kopalnia soli w Wieliczce od dawna przyciąga artystów i inspiruje ich do niezwykłych pomysłów. Tym razem Muzeum zaprosiło do swoich komór w kopalni uczestników projektu naukowo-artystycznego „Pamięć morza”. Rozpoczęły go międzyuczelniane warsztaty artystyczne, które miały miejsce w dniach od 28 lutego do 2 marca br., a powstałe prace można oglądać na wystawie.

Dogłębne poznanie wielickich podziemi – zarówno ich znanego oblicza, jak również zaskakujących, zwykle niedostępnych miejsc – zainspirowało grono ponad 80 studentów i pedagogów uczelni artystycznych Krakowa (Wydziału Malarstwa i Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego, Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej). Większość skoncentrowała się na skojarzeniach z tytułowym morzem. Zaintrygował ich świat stworzony przez żywioły natury  ̶  solonośne morze, które przed kilkunastoma milionami lat wyparowało na słońcu i wietrze.

Działania plenerowe zaowocowały licznymi artystycznymi koncepcjami. Przyszli architekci wykreowali futurystyczne projekty adresowane do przestrzeni olbrzymiej Komory Maria Teresa II. Zaprojektowali do niej wielofunkcyjne struktury architektoniczne, oparte na zasadach funkcjonowania „farm pionowych”. Młodzi adepci sztuki stworzyli zróżnicowane kompozycje realistyczne i abstrakcyjne, zainspirowane obserwacją podziemnych zjawisk oraz form związanych z krystalizacją soli. Dlatego na wystawie zaprezentowane zostało malarstwo materii, kolaże, asamblaże i inne ciekawe technicznie realizacje. Często zadziwiają fantazją i wyszukanymi barwami, które odrealniają podziemne pejzaże. Niektóre obiekty artystyczne powstały dodatkowo w bardzo przemyślny sposób, np. Chandra Wojciecha Kuci. To przezroczysta kostka z żywicy epoksydowej, w której została zatopiona bryłka soli kamiennej. Następnie po przewierceniu żywicy wraz z okruchem, przepuszczono przez nią wodę, która wypłukała sól.

Natura, technika i sztuka połączyły się w poprzemysłowej rzeczywistości kopalni, dzięki wspólnej inicjatywie Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Politechniki Krakowskiej. Wystawie  towarzyszy publikacja naukowej monografii pt. Przestrzeń alternatywna dla działań artystycznych. Pamięć morza – plener przy Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, gdzie część katalogowa stanowi uzupełnienie rozważań teoretyków sztuki i artystów.

Wystawę można zwiedzać w ramach biletu do kopalni soli.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*