INFRASTRUKTURA ROWEROWA A SŁUPKI BLOKUJĄCE

Rower, jako środek transportu i rekreacji, cieszy się rosnącą popularnością, szczególnie w miejskim ruchu drogowym. W czasie, kiedy znacząco przyrasta liczba użytkowników tej formy transportu, wyzwaniem pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego, poruszającym się właśnie na jednośladach. Służy temu, między innymi prawidłowo zaprojektowana i zrealizowana sieć infrastruktury drogowej, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci np. słupków blokujących, ogrodzeń, balustrad.

Słupek blokujący na ścieżce rowerowej? Otóż tak! W ostatnim czasie, takie rozwiązanie zastosowane zostało w Krakowie, na wlotach pieszo-rowerowej kładki ojca Bernatka. Punktem wyjścia dla takiego (a nie innego) rozwiązania, były odnotowane przypadki wjazdu samochodów na rowerową część kładki czyli sytuacje w sposób realny zagrażające bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego. Aby temu przeciwdziałać, zdecydowano się na wprowadzenie w terenie fizycznej „blokady” i wyeliminowaniu tym samym wspomnianego zagrożenia.

Co w tej kwestii mówią przepisy? Warunki techniczne dla tych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późniejszymi zmianami). Zgodnie z brzmieniem pkt 5.5 załącznika nr 4 do tego rozporządzenia, w celu niedopuszczenia do wjeżdżania pojazdów na chodniki lub ciągi piesze albo rowerowe stosuje się słupki blokujące. Słupki te mogą być wykonane z metalu, drewna lub tworzyw sztucznych. Barwa słupków blokujących powinna być biało-czerwona, ale ustawodawca dopuszcza stosowanie słupków blokujących w formie ozdobnej dostosowanej do architektury otoczenia o barwach innych niż biało-czerwone.

Obowiązujące przepisy pozostawiają zatem znaczną swobodę w zakresie doboru wyglądu słupków blokujących, także z uwzględnieniem potrzeb estetycznych. I dobrze, bowiem należy wziąć pod uwagę, że opisany rejon krakowskiej kładki znajduje się w zabytkowej części miasta.

Wiemy już, że zastosowanie słupków blokujących na ciągu rowerowym jest prawnie dopuszczalne. I nie należy się obawiać tego typu rozwiązań w sytuacji, gdy na drogę dla rowerów mogą wjechać niepożądane pojazdy. W takim przypadku – w zakresie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (rowerzystów) – możemy mówić również o stanie wyższej konieczności.

Dodatkowo w Krakowie, standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej zostały wprowadzone zarządzeniem nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15 listopada 2018 roku. Dokument określa wymagania techniczne, jakim powinna odpowiadać infrastruktura drogowa przeznaczona do ruchu dla rowerów. W nim, słusznie w sytuacjach wyższej konieczności (o których mowa była wyżej), przewiduje się możliwość umieszczenia słupka blokującego w osi drogi dla rowerów.

Dobrą praktyką w takiej sytuacji będzie dodatkowe wzmocnienie dyspozycji słupka blokującego poprzez poprawę jego czytelności i postrzegania. Jak to osiągnąć? Na przykład tak, jak uczyniono to przy krakowskiej kładce: wykonano obwiednię z linii ciągłej o odpowiedniej odblaskowości, której dodatkowo kierujący nie może przekroczyć.

Warto korzystać z prawidłowych wzorców bezpieczeństwa tym bardziej, że ruch rowerowy będzie zyskiwał na popularności.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*