ZMIANA GEOMETRII DROGI A PROJEKT ORGANIZACJI RUCHU
Czy jeśli na danym odcinku drogi nie jest wprowadzane nowe oznakowanie ale zmienia się geometria drogi bądź zakres dostępu do niej, to czy w takim przypadku potrzebny jest projekt organizacji ruchu? Często w ostatnim czasie w środowisku branżowym poruszana jest ta kwestia. Zatem odpowiedź brzmi: TAK. Na końcu artykułu pozostawimy otwarte pytanie dla Czytelników.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi:
– artykułem 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.2023.2029 ze zmianami) ustawodawca jasno formułuje dyspozycję:
„10b. Ruch na drodze odbywa się na podstawie zatwierdzonej organizacji ruchu, przez którą rozumie się:
1) geometrię drogi i zakres dostępu do drogi;
2) sposób umieszczania znaków pionowych, poziomych, sygnalizatorów i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
3) zasady i sposób działania sygnalizacji, znaków świetlnych, znaków o zmiennej treści i innych zmiennych elementów”
Z powyższej definicji precyzyjnie wynika, iż każda zmiana geometrii drogi oraz zakresu dostępu do niej stanowi zmianę organizacji ruchu drogowego – a każda zmiana organizacji ruchu wymaga dokonania zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchu, choćby w projekcie nie było żadnego projektowanego znaku drogowego, sygnału drogowego lub urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ponadto w uzasadnieniu do projektu ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (z dnia 5 sierpnia 2022 r.) oraz niektórych innych ustaw, którym wprowadzono ust. 10b do art. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym (druk nr 2398 z 2022) wskazano, i tu cytat.: dodanie ust. 10b ma na celu ugruntowanie na poziomie ustawy warunku bezwzględnego dopuszczenia ruchu na drodze wyłącznie na podstawie zatwierdzonej organizacji ruchu. W tym miejscu trzeba nadmienić, że przestrzegania tego zapisu wymagają bezwzględnie obecnie wojewodowie.
Częstym przykładem zmiany geometrii drogi bez wprowadzania jakiegokolwiek oznakowania jest budowa zjazdu. Taki wjazd/wyjazd do/z budynku, garażu itp. nie tylko zmienia geometrię drogi ale także zakres dostępu do niej. W takim przypadku jak wykazano wyżej należy każdorazowo zatwierdzić organizację ruchu.
Zatem powyższy obowiązek nie jest fanaberią zarządów dróg czy organów zarządzających ruchem ale czynnością precyzyjną, wynikającą wprost z przepisów prawa.
Na koniec obiecane pytanie otwarte:
Czy samo obniżenie krawężnika jest zmianą geometrii drogi i/lub zmianą zakresu dostępu do niej?
Zostaw komentarz