E-COMMERCE. ONI STOJĄ ZA SUKCESEM

Na początek kilka liczb. E-commerce to najbardziej dynamiczna część polskiej gospodarki. W dziesięcioleciu 2012-22 e-handel odnotował wzrosty roczne o 20%, w niektórych latach osiągając nawet 30%. Liczba e-kupujących powiększyła się z 45% na początku omawianej dekady, do 87% w końcówce minionego roku. To prawie dwukrotnie. Kto jest w dużej części autorem tych zmian? Prezentujemy wyniki pierwszej części raportu „Dyrektor e-Commerce Roku 2023”.

Nietrudno wskazać tych, którzy stoją za sukcesem e-biznesów. To oni sprawili, że internetowe koszyki zakupowe wypełniły się w minionej dekadzie nie tylko produktami mody, z działów: uroda, elektronika, gry i książki. W e-koszykach znajdziemy też towary luksusowe, specjalistyczne, usługi (głównie streamingu i e-szkoleń) i w końcu produkty FMCG, spożywcze.

e-Liderzy napędzają branżę

Badanie „Dyrektor e-Commerce roku 2023”, w którym wzięli udział kluczowi dyrektorzy i liderzy e-ommerce potwierdza, że sukces marki w świecie sprzedaży internetowej zależy w ogromnym stopniu od jej menedżera. Jeśli liderzy wykazują się znajomością rynku i trafną analizą czynników, które decydują o rozwoju branży, wtedy biznes e-commerce rośnie. To wynika z badań i stanowi o miejscu e-handlu na mapie polskiej gospodarki.

Wyczuć trendy

Marki, które najlepiej radzą sobie w zmiennym, zróżnicowanym świecie, na rynku pod presją opinii klientów oraz w ich oczekiwaniu na nowości, są zarządzanie przez najlepszych dyrektorów e-commerce.

„Tych ludzi należy doceniać za ciężką pracę i odwagę w kreowaniu nowości. Znamy ich, bo reprezentują firmy zrzeszone w e-Izbie oraz liczących się graczy branży handlu elektronicznego z całego rynku – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Łączą doświadczenie i kreatywność, które w połączeniu z wyczuciem rynku dają najlepsze wyniki, co ewidentnie widać w raporcie >>Dyrektor e-Commerce Roku<<”.

Świetnym przykładem trendu, który zmienił i rozszerzył zakres e-handlu jest kategoria FMCG. Przez lata uchodziła za typowo stacjonarną, a przez odważne decyzje liderów i firm w 2022 roku zakupy produktów pierwszej potrzeby przez internet deklarowało 30% internautów. Samo e-FMCG osiągnęło 14% udziału w całym sektorze dóbr szybko zbywalnych w Polsce, (dane z raportu „Dyrektor e-Commerce roku 2023”).

Rzeczywistość ciągłych zmian

Nie chodzi tylko o fragmentaryczną analizę e-gospodarki. Na top liście dynamicznych zmian ostatniej dekady, wg wskazań e-Dyrektorów znalazły się:

– m-commerce – wzrost popularności zakupów na urządzeniach mobilnych – 77% wskazań,

– automatyzacja sprzedaży i marketingu – 97%,

– platformizacja e-commerce,

– zakupy biznesowe (e-B2B) – ponad 30% wzrostu w czasie pandemii,

– szybkie dostawy do automatów paczkowych i płatności mobilne, które z powodzeniem zastąpiły płatności gotówkowe i klasyczne przelewy internetowe,

– generalnie, wzrost wymagań e-konsumentów w obszarze płatności, dostaw, komunikacji z markami.

Patrząc wstecz i do przodu

10 lat temu większość Polaków kupując w sieci płaciła gotówką za pobraniem (55% wskazań), lub tradycyjnym przelewem z banku (70%). Produkty były dostarczane przy pomocy przesyłek poleconych (54%) i dostaw kurierskich (70%). Obecnie co drugi internauta/ka korzystają z dostaw do automatów paczkowych, a co trzeci najczęściej płaci BIKIEM lub szybkim przelewem. Co więcej, te rozwiązania są uznawane za wygodne, bezpieczne i optymalne. Maszyny paczkowe są postrzegane jako ekologiczne ze względu na ograniczenie emisji CO2 na ostatniej mili.

W raporcie „Dyrektor e-Commerce 2023” również liderzy e-biznesów docenili te rozwiązania i wskazali płatności mobilne oraz automaty paczkowe jako najważniejsze rozwiązania dekady.

„Płatności online na przestrzeni ostatnich lat ewoluowały – w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów. Obecnie dobór metod opłacenia zamówienia do specyfiki danego sklepu i jego grupy docelowej staje się coraz ważniejszy i wpływa na wyniki konwersji. Warto skorzystać z doświadczeń dyrektorów e-commerce znanych marek i na początku 2023 roku uaktualnić wybór płatności w swoim sklepie”- mówi Jacek Kinecki, CEO w Przelewy24.

Taka szansa raz na rok

Konkurs „Dyrektor e-Commerce Roku” powstał z myślą o liderkach i liderach, którzy stoją za sukcesem nowatorskich projektów, działań i wdrożeń w handlu elektronicznym. 74% liderów branży zna konkurs i uważa, że dobrze pokazuje ich pracę oraz docenia zespoły. Przy czym, jedynie 27% wzięło w nim udział. To zdecydowanie za mało biorąc pod uwagę, że wg samych badanych ten konkurs jest im szczególnie dedykowany, a od tegorocznej edycji także zarządzanym przez nich zespołom, w aż 9 dodatkowych kategoriach konkursowych.

Laureaci poprzednich trzech edycji potwierdzają, że praca w e-commerce wymaga interdyscyplinarnej wiedzy z wielu dziedzin, zdolności strategicznych, analitycznych oraz projektowych. Na pewno cechuje ich nieszablonowy styl myślenia, skuteczność działań i otwarcie na współpracę. Takich ludzi e-Izba chce wyszukać i nagrodzić. To szansa, którą warto wykorzystać.

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*