KRAKÓW Z USTAWOWYM ZOBOWIĄZANIEM DO WPROWADZENIA STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

W dużych miastach transport jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia powietrza a tymczasem w Polsce przyjmuje się, że w związku ze złą jakością właśnie powietrza przedwcześnie umiera 50 tysięcy osób. Fakt jest taki, że na podstawie aktualnie obowiązującej ustawy każda gmina może (choć nie musi) wprowadzić swoją strefę czystego transportu. Jednak w ministerstwie trwają obecnie prace nad projektem ustawy, który zobowiąże między innymi Kraków do jej wprowadzenia.

20 czerwca w wykazie prac rządu pojawił się wpis Ministerstwa Klimatu i Środowiska o projekcie nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z informacją o projekcie, najbardziej narażone na zanieczyszczenie powietrza miasta będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Projekt jest związany z realizacją kamieni milowych KPO.

Obowiązek ma dotyczyć miast liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Według danych za 2023 r. obowiązkiem tym objęte zostaną 4 polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice.

Ponadto, zgodnie z projektem, obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych będzie dotyczył gmin liczących powyżej 100.000 mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz podmiotów, które świadczą na rzecz gmin usługę komunikacji miejskiej.

Warto wspomnieć, że od dziś, czyli od 1 lipca 2024 r. przepisy związane z funkcjonowaniem strefy czystego transportu obowiązują w Warszawie.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*