POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA W KSIĄŻNICACH

Policja zapewnia o prowadzonych kontrolach i deklaruje dalsze czynności monitorujące ruch w Książnicach. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie nie mówi „Nie” dla zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa ale wskazuje na konieczność inicjatywy ze strony Gminy Gdów. To pierwsze efekty interwencji Gazety Gdowianin. Co nowego słychać w sprawie tematu poprawy bezpieczeństwa przy drodze wojewódzkiej w Książnicach.

O poprawie bezpieczeństwa przy głównej drodze w Książnicach – informacja z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie:

„Droga wojewódzka nr 967 przebiegająca przez miejscowość Książnice znajduje się pod nadzorem Komendy Powiatowej Policji w Wieliczce. W strukturach Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Krakowie, znajduje się Sekcja Kontroli Ruchu Drogowego, która wspiera swoimi siłami podległe jednostki Policji, w tym Komendę Powiatową Policji w Wieliczce. Ponadto od lipca 2019 roku na terenie województwa małopolskiego działa grupa Speed. Zarówno policjanci z Sekcji Kontroli Ruchu Drogowego WRD KWP w Krakowie jak również funkcjonariusze z grupy Speed są doraźnie dyslokowani do pełnienia służby  na ciągu drogi wojewódzkiej nr 967, także w miejscowości Książnice. Dyslokacja odbywa się na podstawie analizy bezpieczeństwa oraz na prośbę kierownika podległej jednostki organizacyjnej Policji.”

 

O poprawie bezpieczeństwa przy głównej drodze w Książnicach – informacja z Komendy Powiatowej Policji w Wieliczce:

„Policjanci ruchu drogowego Komendy Powiatowej Policji w Wieliczce są regularnie dyslokowani do pełnienia służby na DW967 w celu wykonywania pomiarów prędkości kierujących pojazdami oraz reagowania na inne wykroczenia.”

 

O poprawie bezpieczeństwa przy głównej drodze w Książnicach – informacja z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie:

„Na obszarze całego Województwa realizowane są zadania z zakresu infrastruktury drogowej poprawiające bezpieczeństwo na drogach wojewódzkich poprzez m. in. budowę chodników, zatok autobusowych, przejść dla pieszych oraz przebudowy niebezpiecznych skrzyżowań. Zadania te realizowane są w oparciu o zasady ustanowione uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego i zawarte w „Procedurze prowadzenia zadań przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie w zakresie infrastruktury drogowej realizowanych wspólnie przez Województwo Małopolskie oraz samorządy lokalne” (czyli w tzw. trybie Inicjatyw Samorządowych – dalej jako IS). Inicjatorem tego typu zadań są samorządy lokalne, które składając wniosek ubiegają się o umieszczenie danego zadania w planie IS.

Rozumiejąc argumenty przytoczone w artykule wskazanym w Państwa piśmie, ZDW informuje, że jakiekolwiek decyzje dotyczące wprowadzenia do planu IS wskazanej inwestycji możliwe będą w momencie złożenia przez Gminę Gdów wniosku w sprawie przedmiotowego zadania przy jednoczesnym posiadaniu przez Województwo niezbędnych środków finansowych. Z kompletnych wniosków złożonych w trybie IS ZDW tworzy listę, która przedstawiana jest Zarządowi Województwa Małopolskiego celem dokonania wyboru zadań do realizacji na dany rok. Należy podkreślić, że jednym z kryteriów jakim kieruje się Zarząd Województwa Małopolskiego, dokonując wyboru zadań, jest stan ich przygotowania do realizacji. W związku z powyższym, w pierwszej kolejności, do planu wprowadzane są zadania posiadające opracowaną dokumentację techniczną oraz niezbędne decyzje administracyjne.

Droga wojewódzka nr 967 na terenie miejscowości Książnice jest oznakowana na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto organizacja ruchu przedstawiona w projekcie uzyskała wymaganą opinię Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie. Po stronie południowej, jezdnia ograniczona jest linią P-7d (lub linią P-7c na wysokości zjazdów). Po stronie północnej, na niemal całej długości miejscowości, ograniczona jest krawężnikiem, co skutkuje brakiem stosowania oznakowania krawędziowego. W osi jezdni zastosowano linie segregacyjne P-1b, P-1e, P-3a, P-4 oraz P-6. Każda zmiana organizacji ruchu polegająca na zmianie oznakowania bądź ustawienia urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego wymaga sporządzenia nowego projektu organizacji ruchu oraz musi zostać pozytywnie zaopiniowana przez KWP w Krakowie. Należy zaznaczyć, że obowiązujące przepisy jasno określają, jakiej szerokości powinny być pasy ruchu dla poszczególnych kategorii dróg. Droga wojewódzka nr 967 jest zaliczona do dróg klasy G, dla których szerokość pasa ruchu powinna wynosić 3,5 m, a w szczególnych przypadkach, kiedy wymagane jest uspokojenie ruchu, szerokość ta może być zmniejszona do 3,25 m. W stanie istniejącym droga wojewódzka w miejscowości Książnice posiada jezdnię o szerokości całkowitej poniżej 6,5 m. Zmniejszenie szerokości jest nie tylko niezgodne z przepisami, ale również stwarzałoby dodatkowe zagrożenia uczestników ruchu np. wymijające się pojazdy ciężarowe mogą zjechać na pobocze po którym obecnie odbywa się ruch pieszych. Przeprowadzono także analizę stanu bezpieczeństwa na tym odcinku drogi i trzeba nadmienić, że w odniesieniu do całej sieci dróg wojewódzkich w Małopolsce DW 967 w miejscowości Książnice nie należy do odcinków niebezpiecznych. W ocenie ZDW zasadne jest wykonanie nawierzchni chodników na odcinku, gdzie występuje sam krawężnik oraz wybudowanie zatoki autobusowej wraz z odcinkiem chodnika na wysokości istniejącego przystanku zlokalizowanego na jezdni dla kierunku do Gdowa, aktualnie nie posiadającego nawet peronu.

ZDW w Krakowie prowadzi program „Poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w ciągu dróg wojewódzkich Województwa Małopolskiego”, w ramach którego przejścia są doświetlane za pomocą dedykowanych lamp, zgodnie z wytycznymi rekomendowanymi przez Ministra Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W 2021 roku do doświetlenia zostało zakwalifikowane przejście dla pieszych w km 0+295 odc. 150 DW 967, tj. przy szkole w Książnicach. Ponadto ZDW w Krakowie co roku odnawia oznakowanie poziome, celem uzyskania odpowiedniej odblaskowości zwiększając tym samym jego dostrzegalność. Także cyklicznie odtwarzane jest oznakowanie szkolnego przejścia dla pieszych i dojazdu do niego  w technologii oznakowania grubowarstwowego, co dodatkowo wywołuje efekt akustyczny, odczuwalny przez kierowcę zbliżającego się do przejścia. Wszystkie urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakowanie pionowe są regularnie kontrolowane i w razie konieczności wymieniane na nowe.”

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*