REKLAMY W CENTRUM GDOWA „PSUJĄ JEGO WIZERUNEK”

Wjeżdżając do centrum Gdowa naszym oczom ukazują się wszechobecne reklamy. Są wszędzie. Według mieszkańca, który zgłosił problem na redakcyjny adres Gazety Gdowianin „psują wizerunek Gdowa”. Co prawda skala tego zjawiska nie jest może tak dotkliwa jak w Krakowie na ul. Kalwaryjskiej, ale i tak problem występuje.

W 2016 roku górne granice stawek opłaty reklamowej przedstawiały się następująco: maksymalna stawka części stałej wynosiła 2,47 zł, części zmiennej – 0,20 zł.

Możliwość uchwalania opłaty reklamowej przez rady gmin wprowadziła obowiązująca  tzw. ustawa krajobrazowa. Ustawa ma pomóc samorządom w uporządkowaniu przestrzeni publicznej oraz pozwolić zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu.

Opłata reklamowa składa się z części stałej i części zmiennej. Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego. Natomiast część zmienna zależy od wielkości pola powierzchni nośnika.

Zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności oraz wysokość stawek opłat określa rada gminy w drodze uchwały.

Zgodnie z  przepisami radni mogą ustalić opłatę od reklam umieszczanych na terenie gminy. Na wysokość opłaty może mieć wpływ m.in. lokalizacja oraz wielkość i rodzaj tablicy lub urządzenia reklamowego.

Zwolnione z należności mają być m.in. reklamy niewidoczne z przestrzeni dostępnych publicznie oraz niewielkie szyldy – tablice informacyjne o działalności gospodarczej prowadzonej na danej nieruchomości.

Regulacje mają też pomóc samorządom walczyć z nielegalnymi reklamami. Kara za każdy dzień umieszczenia reklamy niezgodnie z przepisami będzie obliczana jako iloczyn powierzchni nośnika oraz 40-krotności ustalonej przez gminę stawki.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*