SZKOŁY PODSTAWOWE: UCZNIOWIE W GMINIE GDÓW I W POLSCE DOBRZE ZNAJĄ NAUKI MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE

Polscy uczniowie dobrze znają nauki matematyczno-przyrodnicze i doskonale sobie radzą z rozwiązywaniem zadań problemowych z matematyki. Nie lubią jednak szkoły – ich ocena uplasowała polską szkołę na 46. miejscu z 49 badanych krajów – wynika z badania TIMSS. Również w gminie Gdów „wynik matematyczny” większości szkół podstawowych jest niezły. A co z pozostałymi przedmiotami?

Opierając się na wynikach sprawdzianu uczniów szkół podstawowych z gminy Gdów w roku szkolnym 2015/2016 należy wskazać, że 7 z 11 szkół podstawowych w naszej gminie osiągnęło średni wynik z matematyki wyższy od średniego wyniku w powiecie wielickim i województwie małopolskim.

W przypadku matematyki średni wynik dla powiatu wielickiego wyniósł 59,6%, a dla województwa małopolskiego: 58,2%

Które szkoły podstawowe z gminy Gdów miały lepsze wyniki z matematyki od średnich dla powiatu i województwa?

– Szkoła Podstawowa w Winiarach: 68,7%

– Szkoła Podstawowa w Gdowie: 64,9%

– Szkoła Podstawowa w Książnicach: 63,9%

– Szkoła Podstawowa w Marszowicach: 62,5%

– Szkoła Podstawowa w Bilczycach: 61,4%

– Szkoła Podstawowa w Szczytnikach: 61,1%

– Szkoła Podstawowa w Jaroszówce: 60,6%

4 szkoły podstawowe z gminy Gdów osiągnęły jednak z matematyki średni wynik gorszy od średniego wyniku w powiecie wielickim i województwie małopolskim.

– Szkoła Podstawowa w Zręczycach: 55,9%

– Szkoła Podstawowa w Pierzchowie: 54,1%

– Szkoła Podstawowa w Niegowici: 49,7%

– Szkoła Podstawowa w Wiatowicach: 49,3%

 

Również 7 z 11 szkół podstawowych w gminie Gdów osiągnęło średni wynik z języka polskiego wyższy od średniego wyniku dla powiatu wielickiego (73,5%) i województwa małopolskiego (75,3%). Te szkoły to:

– SP w Wiatowicach: 80,0%

– SP w Marszowicach: 77,5%

– SP w Zreczycach: 76,5%

– SP w Szczytnikach: 75,7%

– SP w Winiarach: 75,0%

– SP w Książnicach: 74,6%

– SP w Gdowie: 74,0%

A które szkoły miały średni wynik z języka polskiego niższy od tego dla powiatu i województwa?

– SP w Bilczycach: 72,7%

– SP w Niegowici: 65,6%

– SP w Pierzchowie: 60,7%

– SP w Jaroszówce: 59,4%

 

W przypadku języka angielskiego 4 szkoły z gminy Gdów miały średni wynik lepszy od wyniku dla powiatu wielickiego (75,9%) i 6 szkół z naszej gminy miało wynik lepszy od średniego wyniku dla województwa małopolskiego (73,3%).

Jaki był średni wynik szkół podstawowych z gminy Gdów z języka angielskiego?:

– SP w Jaroszówce: 78,6%

– SP w Książnicach: 78,0%

– SP w Szczytnikach: 76,3%

– SP w Winiarach: 76,0%

(te 4 szkoły miały wynik lepszy od średniego wyniku powiatowego)

– SP w Gdowie 75,6%

– SP w Marszowicach: 73,5%

(te dwie szkoły miały wynik lepszy od średniego wyniku w województwie, ale słabszy od średniego wyniku w powiecie)

– SP w Wiatowicach: 69,5%

– SP w Niegowici: 67,2%

– SP w Bilczycach: 63,9%

– SP w Zręczycach: 62,3%

– SP w Pierzchowie: 59,1%

 
Międzynarodowe badanie TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) jest realizowane co cztery lata, od 1995 r.

Mierzy osiągnięcia czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. Polska uczestniczyła w nim po raz pierwszy w 2011 r.

W Polsce pomiarem objęto reprezentatywną próbę 4 tys. 747 uczniów z 254 klas ze 150 szkół.

Polscy uczniowie zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu, natomiast pod względem osiągnięć przyrodniczych są na 9. miejscu na 47 krajów.

Średni wynik polskich dzieci z matematyki wyniósł 535 punktów i był istotnie wyższy od średniej międzynarodowej. Zadania z matematyki dotyczyły arytmetyki, geometrii i sposobów przedstawiania danych.

Najsłabiej nasze dzieci wypadły w zadaniach z odtwarzania matematyki, a najlepiej w rozwiązywaniu problemów matematycznych. Polska zajęła pozycję o sześć miejsc wyższą, niż w rankingu ogólnym, co oznacza, że polscy czwartoklasiści potrafią rozwiązywać problemy matematyczne. Odwrotne wyniki polskie dzieci uzyskały, jeżeli chodzi o nauki przyrodnicze – najlepiej wypadły w zadaniach dotyczących typowych zastosowań wiedzy przyrodniczej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: badanie TIMSS

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*