BŁĘDY, KTÓRE NAS PRZEŚLADUJĄ

Będąc ostatnio w Gdowie usłyszałem pewną rozmowę, która utwierdziła mnie w przekonaniu jak bardzo powinniśmy zwracać uwagę na poprawność słowną.

Na przykład nie powinniśmy mylić pojęć: bankructwo i upadłość. Bankructwo jest to ogólnie rozumiane niepowodzenie w biznesie nie wiążące się z posiadaniem długów u innych osób.

Przykład:
„Zapłaciłam personelowi, zapłaciłam za lokal, zamykam biznes – to jest moje bankructwo, ale nie idę z tym do sądu”

Upadłość natomiast to pojęcie sądowe i związane jest z procedurą sądową. To jest bankructwo, które ma swój finał w sądzie, przedsiębiorstwo ma długi, których nie może spłacić, bo albo majątek nie wystarcza na ich spłacenie, albo z jakichś względów straciło płynność tak, że w długiej perspektywie nie wiadomo, czy będzie mogło je spłacać.

Efekt taki to „domino upadłości” – kiedy przedsiębiorstwo traci płynność, bo „ktoś inny” nie płaci swoich zobowiązań na jego rzecz.

Często jako synonimy traktowane są należność i wierzytelność. Terminem „należność” operują księgowi – sprzedaliśmy coś i należy nam się płatność, natomiast prawnicy używają terminu „wierzytelność” – a wierzyciel to ten, kto pożyczył i wierzy, że mu oddadzą.

Błędy zdarzają się też bardzo często w przypadku próby rozróżnienia aktywów i pasywów. Synonimem słowa „aktywa” jest „majątek”. „Majątek aktywnie wykorzystywany – samochód, działka, kanapa, szafa to nasze aktywa.

Pasywa natomiast to źródła pochodzenia majątku, czyli „kwity” do aktywów. W biznesie, jak mamy aktywa, czyli majątek, to musimy mieć do niego „kwit”.

Osoby fizyczne również mają aktywa – są nimi np. komputery, zapasy mąki, cukru itp., a naszym pasywem są dokumenty wyjaśniające, skąd mamy aktywa, czyli deklaracje rozliczeniowe dotyczące podatków – PIT-y.
Nie należy dopuszczać do tego, żeby nasi rozmówcy mówili, że aktywa muszą być zawsze większe od pasywów, bo to nieprawda. Aktywa muszą zawsze być równe pasywom, a „bilans zawsze musi wyjść na zero”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*