JAWNOŚĆ FINANSÓW PUBLICZNYCH

Każdy polski samorząd, również gmina Gdów winien przestrzegać zasady jawności wynikającej z ustawy o finansach publicznych. Tymczasem do Regionalnych Izb Obrachunkowych docierają informacje o nieprawidłowościach w toku procedowania nad projektami uchwał budżetowych. O co chodzi?

W opisanym na wstępie konkretnym przypadku chodzi o artykuł  34 ustęp 1 punkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zgodnie z którym zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi jest realizowana przez jawność (…) debat budżetowych w organach stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie ze wspomnianym przepisem, debata budżetowa obejmuje cały proces odbywający się na sesji organu stanowiącego od przedstawienia projektu uchwały budżetowej, poprzez przedstawienie opinii, przedstawienie autopoprawek (wniosków organu wykonawczego jako autora projektu uchwały budżetowej) oraz przedstawienie i zgłaszanie poprawek do projektu uchwały budżetowej przez radnych, a także dyskusję nad projektem uchwały budżetowej i głosowania.

Zgodnie z artykułem 240 ustęp 2 ustawy o finansach publicznych bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej jst zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jst.

Zasadą jest, że kwestie proceduralne dotyczące podejmowania uchwał uregulowane są w statucie jednostki samorządu terytorialnego.

Procedowanie nad uchwałami budżetowymi, z uwzględnieniem cytowanej wyżej zasady jawności, winno przebiegać zatem zgodnie z zapisami statutu i uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.

Inną kwestią są dane dotyczące finansów publicznych udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej. Jak to wygląda w przypadku gminy Gdów?

Klikamy w „Budżet i majątek”, a tam ostatnie dane z roku 2020. „Klikamy” w zakładkę: „Majątek” i tu już czas zatrzymał się na roku… 2004. W zakładce „Dług publiczny” ostatnie dane wprowadzono 26 października 2012 roku o godzinie 10:09. Zakładka „Ciężar publiczny”? Tu również od kilkunastu lat nie pojawiły się żadne dane.

Kto odpowiada za prowadzenie BIP gminy?

Mówiąc bardzo ogólnie: wójt. Jego zadaniem jest uruchomienie strony BIP, wyznaczenie osób, które mają prowadzić i redagować Biuletyn. Wójt (lub wyznaczona przez niego osoba) powinien też kontrolować, czy na stronie BIP zostały zamieszczone wszystkie określone przepisami prawa informacje (np. dane o majątku gminy).

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*