LINIA KOLEJOWA PRZEZ GMINĘ GDÓW. PODSUMOWANIE ROKU 2020

Choć epidemia koronawirusa doprowadziła do potężnych zawirowań w polskiej gospodarce, to jednak sprawa budowy nowej trasy kolejowej Podłęże-Piekiełko przez Gdów posuwa się do przodu. Dzisiaj podsumowanie wszystkich istotnych wydarzeń dla wspomnianej inwestycji za cały rok 2020. Sprawdzamy też, co dzieje się obecnie oraz co wydarzy się w roku 2021.

Na początku podsumujmy najważniejsze wydarzenia roku 2020 związane z opisywaną inwestycją.

25.02.2020 – pozyskanie kompletu ostatecznych decyzji Marszałka Województwa Małopolskiego zatwierdzających Programy Robót Geologicznych dla zakładanego Koncepcją Programowo-Przestrzenną zakresu prac projektowych w ramach Kontraktu nr 2 na nowych liniach kolejowych Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna.

26.05.2020 – Zakończenie zasadniczych prac w terenie związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych dla Odcinka B podg. Fornale – Tymbark.

12.06.2020 – Zakończenie zasadniczych prac w terenie związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych dla Odcinka G Gdów – Szczyrzyc.

17.06.2020 – Zakończenie zasadniczych terenowych prac geologicznych i geotechnicznych na Odcinku E bocznica Klęczany – Nowy Sącz.

30.06.2020 – Zakończenie zasadniczych prac w terenie związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych dla Odcinka H Szczyrzyc – Tymbark.

14.07.2020 – Zakończenie zasadniczych prac w terenie związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych dla Odcinka I podg. Fornale – Szczyrzyc oraz dla Odcinka K podg. Porąbka – podg. Stróża.

23.07.2020 – Zakończenie zasadniczych prac w terenie związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych dla Odcinka E bocznica Klęczany – Nowy Sącz.

29.07.2020 – Zakończenie zasadniczych prac w terenie związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych dla Odcinka A (w tym A1, A2, A3) Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna – podg. Fornale.

3.08.2020 – Zakończenie zasadniczych prac w terenie związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych dla Odcinka F podg. Podłęże R401 – Gdów oraz dla Odcinka J podg. Podłęże R301 – Balachówka.

12.08.2020 – Zakończenie zasadniczych terenowych prac geologicznych i geotechnicznych na Odcinku A Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna – podg. Fornale.

28.09.2020 – Zakończenie zasadniczych prac w terenie związanych z opracowaniem mapy do celów projektowych dla Odcinka C Tymbark – Limanowa oraz dla Odcinka D Limanowa – bocznica Klęczany.

30.10.2020 – Zakończenie zasadniczych prac projektowych związanych z opracowaniem Projektu Budowlanego dla Odcinka E bocznica Klęczany – Nowy Sącz.

10.11.2020 - Zakończenie zasadniczych prac projektowych związanych z opracowaniem Projektu Budowlanego dla Odcinka A1 Chabówka – Rabka Zaryte.

4.12.2020 - Zakończenie zasadniczych terenowych prac geologicznych i geotechnicznych na Odcinku C Tymbark – Limanowa.

CO PRZED NAMI? Pierwsze przetargi

Pierwsze przetargi na modernizację linii Chabówka – Nowy Sącz będą ogłoszone w drugiej połowie bieżącego roku – zapowiada PKP PLK. Postępowań w sprawie powiązanej z nią budowy nowej linii Podłęże – Szczyrzyc można się natomiast spodziewać w roku 2022. Na razie trwają prace projektowe i wykup nieruchomości.
Pierwszy etap inwestycji obejmuje prace projektowe i geologiczne, a także wykup gruntów. Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK przypomina, że projekty budowlane dla odcinka Chabówka – Rabka Zaryte oraz bocznicy Klęczany – Nowy Sącz zostały opracowane w ubiegłym roku. Pozostałe są w trakcie przygotowywania. – Zakończenie opracowania całej dokumentacji planowane jest w IV kwartale 2021 roku, a wykupu gruntów – w IV kwartale 2022 r. – informuje przedstawicielka zarządcy infrastruktury. – Ponadto, niezależnie od realizowanej dokumentacji pozyskiwane będą decyzje administracyjne (pozwolenia na budowę) – dodaje.
Linia Podłęże – Szczyrzyc ma usprawnić zarówno ruch pasażerski w relacjach Kraków – Zakopane i Kraków – Nowy Sącz, jak i towarowy. Jej budowa pozwoli na uzupełnienie luki w sieci komplementarnej TEN-T, skracając odległość i czas przejazdu pociągów na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. Jedną z korzyści będzie także odciążenie części linii towarowych na Górnym Śląsku.

Pierwszy etap inwestycji ma zostać sfinansowany z emisji obligacji PKP PLK. Dwa kolejne będą już jednak dofinansowane ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Część z nich będzie pochodziła z puli obecnej perspektywy budżetowej, a część – ze środków okresu programowania 2021-2027.

 

Na kolejnych zdjęciach możecie dokładnie zobaczyć projektowany przebieg trasy przez Gminę Gdów.
Zdjęcie nr 1 - linia kolejowa Zdjęcie nr 2 - linia kolejowa przez gminę Gdów Zdjęcie nr 3 - linia kolejowa przez gminę Gdów Zdjęcie nr 4 - linia kolejowa przez gmine Gdów Zdjęcie nr 5 - linia kolejowa przez gminę Gdów Zdjęcie nr 6 - linia kolejowa przez gminę Gdów Zdjęcie nr 7 - linia kolejowa przez gmine Gdów

 

W Gdowie (a dokładniej w pobliżu granicy Marszowic i Gdowa) planowana jest budowa budynku i peronu stacji kolejowej „Gdów”. Plan lokalizuje to przedsięwzięcie na terenie sadu tuż za hotelem „Oriza”.  To nie jedyny przystanek planowany na terenie naszej gminy. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa małopolskiego przewiduje również lokalizację przystanku osobowego „Wiatowice”. Mowa jest również o przystanku osobowym „Zagórzany”.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*