NOWE ZASADY OCENY I KLASYFIKACJI UCZNIÓW. JĘZYK ŁACIŃSKI

Możliwość zwolnienia z nauki j. łacińskiego uczniów m.in. z wadą słuchu, dysleksją, afazją, czy autyzmem – przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia MEiN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

Jak wyjaśnia resort edukacji potrzeba nowelizacji rozporządzenia wynika ze zmian w ramowych planach nauczania dla szkół publicznych. Chodzi o możliwość nauczania języka łacińskiego zamiast drugiego języka obcego nowożytnego począwszy od roku szkolnego 2023/2024 w:

- klasie VII szkoły podstawowej, a w latach następnych w kolejnych klasach tej szkoły;

- klasie I liceum ogólnokształcącego i technikum, a w latach następnych w kolejnych klasach tych szkół.

Projekt noweli rozporządzenia przewiduje zmiany polegające na:

- uwzględnieniu możliwości zwolnienia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki języka łacińskiego jako drugiego języka obcego, oraz braku możliwości zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, które dotychczas – obok opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – stanowiło podstawę do tego zwolnienia

- uzupełnieniu przepisu dotyczącego przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego o język łaciński jako drugi język obcy.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu nowelizacji, uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania będzie zwolniony z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego, o ile będzie miał wydaną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której będzie wynikała potrzeba zwolnienia ucznia z nauki tych języków.

„Takie rozwiązanie będzie dotyczyło ucznia z wadą słuchu oraz ucznia z głęboką dysleksją rozwojową, ponieważ ci uczniowie w świetle przepisów oświatowych nie są uczniami z niepełnosprawnością, zatem nie są dla nich wydawane orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Natomiast w przypadku ucznia z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, który posiada jednocześnie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego nastąpi na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, z którego będzie wynikała potrzeba zwolnienia z nauki tych języków” – głosi uzasadnienie.

Projekt nowelizacji trafił właśnie do konsultacji zewnętrznych i uzgodnień międzyresortowych.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*