ŚWIADCZENIA RODZINNE W SKALI POLSKI I W SKALI GMINY GDÓW

W 2016 r. w Polsce średnio miesięcznie prawie 2 mln świadczeniobiorców korzystało ze świadczeń rodzinnych mających na celu finansowe wsparcie rodziny. W drugiej części artykułu podajemy, ile osób w gminie Gdów korzysta z pomocy społecznej oraz jakie środki z budżetu gminy przeznaczane są na tę pomoc.

Jak podał GUS, w porównaniu z 2015 r. liczba świadczeniobiorców korzystających ze świadczeń rodzinnych wzrosła o 6,2%. W ciągu 2016 r. otrzymali oni świadczenia na łączną kwotę 9,3 mld zł, tj. o 24,6% wyższą niż w roku poprzednim.

Wśród wydatków na świadczenia rodzinne wyraźnie dominowały wydatki na pomoc skierowaną do rodzin z dziećmi, czyli zasiłki rodzinne wraz z dodatkami, zapomogi z tytułu urodzenia się dziecka i świadczenia rodzicielskie – 59,9% ogółu wydatków. Natomiast wydatki na pomoc skierowaną dla osób niepełnosprawnych, czyli na świadczenia opiekuńcze, stanowiły 40,1% ogółu wydatków.

Dla porównania w 2015 r. wydatki na pomoc dla rodzin z dziećmi stanowiły 53,9%, a wydatki na świadczenia opiekuńcze 46,1%. Wzrost wydatków na pomoc dla rodzin z dziećmi w porównaniu z rokiem ubiegłym – o 6,0 p. proc. związany był głównie z wprowadzeniem w 2016 r. nowego świadczenia – świadczenia rodzicielskiego i zmianą zasad wypłacania zasiłku rodzinnego (tzw. mechanizm złotówka za złotówkę).

Rodziny pobierające zasiłek rodzinny

Zasiłki rodzinne mają na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka. W 2016 r. na ten cel wypłacono 2,9 mld zł, natomiast na dodatki do zasiłków przeznaczono 1,5 mld zł. Razem stanowiły one 47,2% ogólnej kwoty wypłaconych świadczeń rodzinnych. W porównaniu z 2015 r. kwota wypłaconych zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami wzrosła o 17,6%. Średnio miesięcznie w 2016 r. zasiłek rodzinny pobierało 1118,1 tys. rodzin, tj. o 7,5% więcej niż rok wcześniej. Wzrost liczby wypłaconych zasiłków rodzinnych spowodowany został m.in. tym, iż od 1 stycznia 2016 r. wprowadzono nowy sposób ustalania wysokości przysługujących zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami tzw. mechanizm złotówka za złotówkę. W 2016 r., dzięki tym zmianom, dodatkowo średnio miesięcznie 62,9 tys. dzieci otrzymało zasiłki rodzinne wraz z dodatkami na łączną kwotę 78,1 mln zł.

Wśród rodzin pobierających zasiłek rodzinny najwięcej, tj. 77,3% (864,5 tys. rodzin) stanowiły rodziny wychowujące jedno lub dwoje dzieci. Rodziny wielodzietne, czyli z trójką dzieci i więcej (253,5 tys. rodzin) stanowiły 22,7% omawianej zbiorowości.

W większości województw, w strukturze rodzin pobierających zasiłek rodzinny według liczby dzieci, przeważały rodziny z dwójką dzieci na utrzymaniu, z wyjątkiem województw: zachodniopomorskiego i lubuskiego, w których przeważały rodziny z jednym dzieckiem.

Sytuację ekonomiczną rodzin – beneficjentów zasiłków rodzinnych obrazuje struktura rodzin według dochodu w przeliczeniu na 1 osobę. Ponad 115 tys. rodzin, tj. 10,3% ogólnej liczby rodzin korzystających z zasiłków rodzinnych nie osiągało żadnych dochodów. Największą grupę, czyli 48,8% tworzyły rodziny, w których dochód netto zamykał się w granicach do 400 zł. Natomiast rodziny o dochodach w granicach od 400 zł do progu dochodowego stanowiły 36,8%. Mediana przeciętnego miesięcznego dochodu netto na 1 osobę w rodzinach korzystających z zasiłków rodzinnych w 2016 r. kształtowała się na poziomie 325 zł.

W 2016 r. z zasiłku rodzinnego korzystało przeciętnie miesięcznie 2206,5 tys. dzieci, tj. o 8,4% więcej niż w 2015 r.

Źródło: GUS

Rodziny korzystające z dodatków do zasiłku rodzinnego

W 2016 r. osoby pobierające zasiłki rodzinne otrzymały dodatki do tych zasiłków na kwotę blisko 1,5 mld zł, co stanowiło 15,7% ogólnej kwoty świadczeń rodzinnych. W porównaniu z 2015 r., kwota wypłaconych dodatków była wyższa o 15,3%. Wydatki na dodatki do zasiłków rodzinnych sfinansowane zostały z budżetu państwa, a dodatkowo gminy z własnych środków (zgodnie z art. 15 ustawy o świadczeniach rodzinnych) wydały 11,7 mln zł na zwiększenie tych kwot.

W omawianym roku średnio miesięcznie wypłacono 1033,4 tys. tych świadczeń, czyli o 7,8% więcej niż w 2015 r., w tym z tytułu:

urodzenia dziecka (w ciągu roku wypłacono 161,9 tys. tych świadczeń. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w 2016 r. urodziło się w Polsce 382,3 tys. dzieci to oznacza, iż 42,4% dzieci urodziło się w rodzinach o dochodach uprawniających do korzystania z zasiłków rodzinnych);
wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej (na trzecie i kolejne dziecko w rodzinie świadczenie pobierali przeciętnie miesięcznie rodzice 348,5 tys. dzieci);
opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego (świadczenie otrzymali przeciętnie miesięcznie rodzice 53,3 tys. dzieci);
samotnego wychowywania dziecka (świadczenie wypłacono przeciętnie miesięcznie dla 100,4 tys. dzieci);
kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego (świadczenie wypłacono dla średnio miesięcznie 139,6 tys. dzieci i młodzieży, w tym dla 22,5 tys. dzieci do 5 roku życia.
Udział tej grupy dzieci otrzymujących dodatek z tego tytułu w ogólnej liczbie dzieci pobierających zasiłek rodzinny wynosił 6,9%);
rozpoczęcia roku szkolnego (jednorazowe świadczenie otrzymało 2004,0 tys. dzieci);
podjęcia przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania (przyznano miesięcznie 211,2 tys. świadczeń, z czego ponad 90% stanowiły dodatki z tytułu dojazdu do szkoły, a ponad 9% z tytułu zamieszkania w miejscowości, w której znajduje się szkoła).

Spośród wydatków na dodatki do zasiłków rodzinnych największą kwotę – 373,8 mln zł (25,4%) wypłacono z tytułu wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej, a najmniejszą – 130,3 mln zł (8,9%) z tytułu urodzenia się dziecka.

Świadczenia opiekuńcze

W ramach świadczeń rodzinnych realizowane są trzy rodzaje świadczeń opiekuńczych kierowane do osób niepełnosprawnych lub do ich opiekunów: zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie pielęgnacyjne oraz specjalny zasiłek opiekuńczy. W 2016 r. wypłacono przeciętnie miesięcznie 1073,3 tys. świadczeń opiekuńczych na kwotę 3,7 mln zł.

Zasiłek pielęgnacyjny

Zasiłek pielęgnacyjny ma na celu częściowe pokrycie wydatków wynikających z konieczności zapewnienia opieki i pomocy innej osoby w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji. W 2016 r. zasiłek ten wypłacono średnio miesięcznie dla 916,8 tys. osób, tj. o 0,4% mniej niż w 2015 r.

W strukturze zasiłków pielęgnacyjnych najwyższy udział – 72,8% stanowiły zasiłki wypłacane osobom niepełnosprawnym w wieku 16-74 lata. Zasiłki dla niepełnosprawnych dzieci w wieku poniżej 16 lat stanowiły 23,0%, a dla osób, które ukończyły 75 lat – 4,2%. W omawianym roku zasiłek pielęgnacyjny wypłacono przeciętnie miesięcznie dla 211,0 tys. dzieci w wieku poniżej 16 lat. Udział dzieci niepełnosprawnych, na które rodzice otrzymywali zasiłek pielęgnacyjny w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku wynosił 3,4%. Wyraźne zróżnicowanie tego wskaźnika obserwowano wśród województw.

Relatywnie najwyższy udział dzieci niepełnosprawnych, na które rodzice otrzymywali zasiłek pielęgnacyjny w ogólnej liczbie dzieci (ponad 4%) występował w województwach: świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i lubuskim. Natomiast najniższy wskaźnik – poniżej 3% dzieci, odnotowano w województwach: małopolskim, podlaskim i mazowieckim. W 2016 r. wydatki na zasiłek pielęgnacyjny wynosiły 1,7 mld zł (w porównaniu z poprzednim rokiem – spadek o 0,4%).

Świadczenia pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy

W 2016 r. świadczenie pielęgnacyjne7 przyznano średnio miesięcznie dla 117,2 tys. osób, czyli o 4,9% więcej niż w 2015 r. Wprowadzony od 2013 r. specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, które nie spełniają warunków otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego. Świadczenie to, w 2016 r. wypłacono średnio miesięcznie dla 39,3 tys. osób, (wzrost o 46,7% w porównaniu z 2015 r.). Łączne wydatki na świadczenia dla opiekunów niepełnosprawnych osób, tj. na świadczenia pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy wynosiły – 2,1 mld zł i były o 17,1% wyższe niż w 2015 r.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka

W ustawie8 przewidziano jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka, tzw. „becikowe”. W 2016 r. taka forma pomocy skierowana została do rodziców 304,7 tys. dzieci, co stanowiło 79,7% ogólnej liczby urodzonych dzieci. Wydatki na wypłatę jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka finansowane z budżetu państwa wyniosły 304,7 mln zł i były wyższe o 9,1% w porównaniu z 2015 r.

W 2016 r. wypłacono dodatkowo ponad 10 tys. zapomóg z tytułu urodzenia dziecka ze środków własnych gmin na łączna kwotę bliską 9 mln zł. Wśród blisko 300 tys. rodzin pobierających jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka najwięcej, tj. 62,8% stanowiły rodziny z jednym dzieckiem, rodziny z dwójką dzieci – 27,3%, a rodziny wielodzietne (z trójką dzieci i więcej) – 9,9% omawianej zbiorowości.

Świadczenie rodzicielskie

Wprowadzone od 1 stycznia 2016 r. świadczenie rodzicielskie przysługuje osobom, które urodziły dziecko, a które nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego lub uposażenia macierzyńskiego. W 2016 r. z tej formy wsparcia materialnego w pierwszym okresie życia dziecka skorzystało średnio miesięcznie 78 tys. rodzin, które pobrały świadczenia na łączną kwotę 862,9 mln zł.

Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

Za osoby pobierające świadczenia pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy opłacane są składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne. W 2016 r. na składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wydano blisko 443 mln zł, co oznacza wzrost o 20,1% w porównaniu z 2015 r. Składki te zostały opłacone przeciętnie miesięcznie za 132,0 tys. świadczeniobiorców, czyli o 22,5% więcej niż w 2015 r. Na składki na ubezpieczenia zdrowotne wydano ponad 76 mln zł, (o 23,6% więcej w porównaniu z 2015 r.), a opłacono je za 69,7 tys. świadczeniobiorców, tj. o 21,0% więcej osób niż w roku poprzednim.

————————————————————————————————————————————

Gmina Gdów:

1. „ubóstwo”

W 2015 roku pomoc społeczną z tytułu ubóstwa przyznano w gminie Gdów 167 rodzinom (416 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tytułu ubóstwa kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 186 rodzinom (567 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 207 rodzinom (652 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 186 rodzinom (596 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 148 rodzinom (470 osobom w rodzinie)

 

2. „długotrwała lub ciężka choroba”

W 2015 roku pomoc społeczną z tytułu długotrwałej lub ciężkiej choroby przyznano w gminie Gdów 123 rodzinom (309 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tytułu długotrwałej lub ciężkiej choroby kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 110 rodzinom (308 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 142 rodzinom (428 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 109 rodzinom (317 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 107 rodzinom (324 osobom w rodzinie)

 

3. „niepełnosprawność”

W 2015 roku pomoc społeczną z tytułu niepełnosprawności przyznano w gminie Gdów 112 rodzinom (272 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tytułu niepełnosprawności kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 120 rodzinom (321 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 134 rodzinom (345 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 120 rodzinom (324 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 110 rodzinom (249 osobom w rodzinie)

 

4. „bezrobocie”

W 2015 roku pomoc społeczną z tytułu bezrobocia przyznano w gminie Gdów 95 rodzinom (279 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tytułu bezrobocia kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 101 rodzinom (321 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 108 rodzinom (309 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 110 rodzinom (362 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 88 rodzinom (300 osobom w rodzinie)

 

5. „alkoholizm”

W 2015 roku pomoc społeczną z tytułu alkoholizmu przyznano w gminie Gdów 31 rodzinom (60 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tytułu alkoholizmu kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 30 rodzinom (70 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 46 rodzinom (111 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 50 rodzinom (121 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 44 rodzinom (111 osobom w rodzinie)

 

6. „bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego ogółem”

W 2015 roku pomoc społeczną z tego tytułu przyznano w gminie Gdów 28 rodzinom (114 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tego tytułu kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 29 rodzinom (107 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 30 rodzinom (99 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 38 rodzinom (139 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 40 rodzinom (152 osobom w rodzinie)

 

7. „potrzeba ochrony macierzyństwa”

W 2015 roku pomoc społeczną z tego tytułu przyznano w gminie Gdów 18 rodzinom (77 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tego tytułu kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 22 rodzinom (91 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 14 rodzinom (67 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 8 rodzinom (31 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 8 rodzinom (27 osobom w rodzinie)

 

8. „sytuacja kryzysowa”

W 2015 roku pomoc społeczną z tego tytułu przyznano w gminie Gdów 10 rodzinom (29 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tego tytułu kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 7 rodzinom (24 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 9 rodzinom (23 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 12 rodzinom (53 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 11 rodzinom (41 osobom w rodzinie)

 

9. „trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego”

W 2015 roku pomoc społeczną z tego tytułu przyznano w gminie Gdów 6 rodzinom (10 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tego tytułu kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 3 rodzinom (3 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 6 rodzinom (9 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 5 rodzinom (11 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 5 rodzinom (14 osobom w rodzinie)

 

10. „przemoc w rodzinie”

W 2015 roku pomoc społeczną z tego tytułu przyznano w gminie Gdów 5 rodzinom (17 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tego tytułu kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 9 rodzinom (30 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 5 rodzinom (17 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 5 rodzinom (25 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 8 rodzinom (38 osobom w rodzinie)

 

11. „zdarzenia losowe”

W 2015 roku pomoc społeczną z tego tytułu przyznano w gminie Gdów 4 rodzinom (9 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tego tytułu kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 6 rodzinom (19 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 3 rodzinom (9 osobom w rodzinie)

2012 rok – pomoc przyznano 4 rodzinom (16 osobom w rodzinie)

2011 rok – pomoc przyznano 3 rodzinom (5 osobom w rodzinie)

 

12. „bezdomność”

W 2015 roku pomoc społeczną z tego tytułu przyznano w gminie Gdów 2 rodzinom (5 osobom w rodzinie). A jak ta pomoc z tego tytułu kształtowała się w latach wcześniejszych?

2014 rok – pomoc przyznano 3 rodzinom (4 osobom w rodzinie)

2013 rok – pomoc przyznano 2 rodzinom (4 osobom w rodzinie)

2012 rok – nie było takiej pomocy

2011 rok – pomoc przyznano 2 rodzinom (2 osobom w rodzinie)

————————————————————————————————————————–

W 2014 roku wydatki budżetu gminy Gdów na „pomoc społeczną” (jako dział w klasyfikacji budżetowej) wyniosły 8,9 mln złotych (stanowiło to 16,2% wszystkich wydatków budżetowych). Był to wzrost w stosunku do roku 2013 kiedy to wydatki gminy Gdów na „pomoc społeczną” wyniosły 7,6 mln złotych. Jak kształtowały się wydatki gminy Gdów na „pomoc społeczną” w poszczególnych latach?

 

Rok 2008 – 6,1 mln zł (364 zł na 1 mieszkańca; 15,5% w skali całego gminnego budżetu),

Rok 2009 – 6,1 mln zł (364 zł na 1 mieszkańca; 13,5% w skali całego gminnego budżetu),

Rok 2010 – 7,4 mln zł (435 zł na 1 mieszkańca; 14,0% w skali całego gminnego budżetu),

Rok 2011 – 8,2 mln zł (477 zł na 1 mieszkańca; 17,5% w skali całego gminnego budżetu),

Rok 2012 – 7,2 mln zł (417 zł na 1 mieszkańca; 15,9% w skali całego gminnego budżetu),

Rok 2013 – 7,6 mln zł (435 zł na 1 mieszkańca; 15,7% w skali całego gminnego budżetu),

Rok 2014 – 8,9 mln zł (505 zł na 1 mieszkańca; 16,2% w skali całego gminnego budżetu).
W gminie Gdów zatem wydatki na „pomoc społeczną” w 2014 roku wyniosły 8,9 mln złotych. A w innych gminach powiatu wielickiego w tym samym czasie?

– w gminie Wieliczka 20,7 mln złotych (stanowiło to 10,6% gminnego budżetu),

-w gminie Niepołomice 11,4 mln złotych (stanowiło to 10,8% gminnego budżetu),

– w gminie Biskupice 4,4 mln złotych (stanowiło to 15,3% gminnego budżetu),

– w gminie Kłaj 4,4 mln złotych (stanowiło to 14,2% gminnego budżetu).
Wydatki gminy Gdów w roku 2014 na „pozostałe zadania w zakresie polityko społecznej” wyniosły 783,4 tys. złotych. Stanowiło to 44,4 zł w przeliczeniu na 1 mieszkańca gminy i zarazem 1,4% w ogólnym budżecie gminy Gdów. Ten wydatek był bardzo dużym wzrostem w stosunku do lat minionych, kiedy to gmina Gdów na „pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej” wydawała odpowiednio:

– w 2008 roku – 50,1 tys zł (3 zł na 1 mieszkańca; 0,1 % w skali całego gminnego budżetu),

– w 2009 roku – 142,7 tys zł (8,5 zł na 1 mieszkańca; 0,3 % w skali całego gminnego budżetu),

– w 2010 roku – 227,3 tys zł (13,4 zł na 1 mieszkańca; 0,4 % w skali całego gminnego budżetu),

– w 2011 roku – 315,2 tys zł (18,3 zł na 1 mieszkańca; 0,7 % w skali całego gminnego budżetu),

– w 2012 roku – 439,3 tys zł (25,3 zł na 1 mieszkańca; 1 % w skali całego gminnego budżetu),

– w 2013 roku – 291,0 tys zł (16,6 zł na 1 mieszkańca; 0,6 % w skali całego gminnego budżetu),

– w 2014 roku – 783,4 tys zł (44,4 zł na 1 mieszkańca; 1,4 % w skali całego gminnego budżetu).
A ile wyniosły wydatki na „pozostałe zadania w zakresie polityko społecznej” w innych gminach powiatu wielickiego w roku 2014?

– w gminie Wieliczka 3,7 mln złotych (stanowiło to 1,9 % gminnego budżetu),

– w gminie Kłaj 1,4 mln złotych (stanowiło to 4,6 % gminnego budżetu),

-w gminie Niepołomice 658,4 tys. złotych (stanowiło to 0,6% gminnego budżetu),

– w gminie Biskupice 415,6 tys. złotych (stanowiło to 1,4 % gminnego budżetu),

– w gminie Kłaj 4,4 mln złotych (stanowiło to 14,2% gminnego budżetu).

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*