URLOP. CZY ODEBRAĆ TELEFON OD PRACODAWCY

Pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu od pracodawcy w trakcie urlopu wypoczynkowego.

Państwowa Inspekcja Pracy w opublikowanych na stronie internetowej odpowiedziach na pytania o urlopy wypoczynkowe odniosła się do odbierania telefonu od pracodawcy w czasie urlopu.

„Przyjmuje się, że pracownik poza szczególnymi wyjątkami wynikającymi z pełnionej przez niego funkcji w zakładzie pracy nie ma obowiązku zabierania telefonu służbowego na urlop. Tym samym pracodawca nie może żądać od pracowników odbierania na urlopie wypoczynkowym telefonów służbowych jak również połączeń kierowanych w celach służbowych na telefon prywatny” – oceniła.

Objaśniła, że pracodawca może jedynie ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych obowiązek odbierania połączeń przychodzących na telefon służbowy w czasie urlopu, obowiązek ten może dotyczyć wyłącznie pracowników kluczowych dla firmy lub niezbędnych w razie awarii (kierownicy, kadra menadżerska).

Według PIP, pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego tylko wówczas, gdy jego obecności w pracy wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu.

„Prawo pracodawcy do odwołania pracownika z urlopu powinno być traktowane jako ostateczność. Wynika to z faktu, że urlop wypoczynkowy co do zasady powinien trwać nieprzerwanie” – zaznaczono w odpowiedzi. „Urlop wypoczynkowy to czas na relaks i regenerację sił po pracy. Pracodawca, który zobowiązuje pracownika do dyżuru w czasie jego urlopu, narusza jego prawa. W takiej sytuacji pracownik ma prawo zgłosić sprawę do Państwowej Inspekcji Pracy” – dodano.

W ocenie PIP, pracodawca nie może nas ukarać za to, że podczas urlopu nie odbieraliśmy od niego telefonu. „Jeśli nałoży na nas karę za nieodebranie telefonu w trakcie urlopu pracownik może się odwołać do sądu pracy” – zaznaczyła.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*