ZIELONY TRANSPORT PUBLICZNY. GMINA WIELICZKA W KOLEJNYM ETAPIE KONKURSU

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił listę rankingową gmin, które ubiegają się dofinansowanie w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. 67 samorządów zostało zakwalifikowanych do negocjacji warunków dofinansowania. Na utworzonej liście rankingowej gmina Wieliczka znalazła się na 29. miejscu.

NFOŚiGW opublikował listę rankingową gmin, które zakwalifikowano do negocjacji warunków dofinansowania w programie „Zielony Transport Publiczny”. Wartość zgłoszonych projektów została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowić będą koszty kwalifikowane. Wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast.

Środki NFOŚiGW sfinansują koszty kwalifikowane zakupu ekoautobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji oraz ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę. W ramach złożonych wniosków planowany jest zakup 340 szt. autobusów elektrycznych i 48 szt. autobusów wodorowych oraz budowa 277 szt. punktów ładowania i 2 stacje tankowania wodoru.

Gmina Wieliczka wystartowała z przedsięwzięciem pod tytułem: „Zielony Transport Publiczny Gminy Wieliczka”. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 23 miliony złotych. Wnioskowana kwota dofinansowania to dotacja w kwocie 11.991.869,00 zł. Udział procentowy dotacji to 64,13%. Suma przyznanych w konkursie punktów to: 7,054 pkt.

Jak podkreśla wydział  promocji NFOŚiGW w programie charakterystyczne jest to, że wsparcie będzie udzielane zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju, jednak ze szczególnym uwzględnieniem miast niedużych, mających wprawdzie spory potencjał społeczny i gospodarczy, ale borykających się z licznymi barierami rozwojowymi.

 „Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego. To ambitny, ale konieczny cel dla zdrowszego życia w polskich miastach i miasteczkach. Pomagają go realizować kolejne odsłony programu „Zielony Transport Publiczny” – powiedziała minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

Minister zauważyła również, że rządowe wsparcie rozwoju miejskiej elektromobilności jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych ośrodków. Jej zdaniem mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach.

Zdaniem p.o. prezesa NFOŚiGW Pawła Mirowskiego ważnym celem programu jest nie tylko obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w miejskim transporcie zbiorowym, ale również budowanie szerokiej świadomości społecznej na temat korzyści z upowszechniania elektromobilności. To również wsparcie dla mniejszych samorządów, którym trudniej samodzielnie sfinansować takie zadania.

„Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego takie samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków” – powiedział Mirowski.

Program „Zielony Transport Publiczny” ma na celu uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. Program przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć zmierzających do obniżenia zużycia energii i paliw w transporcie publicznym. Finansowanie można przeznaczyć na zakup lub leasing autobusów i trolejbusów wykorzystujących zeroemisyjne źródła zasilania, szkolenie kierowców i mechaników oraz budowę lub modernizację infrastruktury wykorzystywanej do obsługi tych pojazdów.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

*